Barion Pixel
Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.
Kategóriák / Termékek

Kognitív fejlődés- mi is ez pontosan?

Kognitív fejlődés- mi is ez pontosan?

„Az ember tudása teljes mértékben a tapasztalatok és tanulás végeredménye" (Jean Piaget)

Nem maradhat ki egy rövid kis ízelítő a témából. Szülőként fontosnak tartjuk gyermekünk fejlődését a lehető legjobb módon. De mit is jelent a kognitív fejlődés? Miért fontos megismerkednünk ezzel a fogalommal kicsit szakmai szemszögből?

Számtalan helyen találkozunk ezekkel a kifejezésekkel: fejlődés, fejlesztő játékok, kognitív fejlődés és még hosszú a sor. Játékboltokban, szórólapokon, blogbejegyzésekben, bölcsődei és óvódai nevelőktől, háziorvostól vagy épp a védőnői látogatás során. Valóban egyre nagyobb teret nyer, hogy gyermekünk fejlődése a mai világban képességeihez mérten támogatva legyen.

Az érzékszervi, mozgásos és értelmi fejlődés együtt változik és egymásra épül. Ezt a legszemléletesebben egy svájci pszichológus, Jean Piaget írta le. Elmélete szerint a gyermek kognitív fejlődésében megkülönböztethetőek olyan szakaszok, melyek időbeli elhelyezkedése és tartama egyénenként eltérő lehet, de ettől eltekintve általánosnak mondható. A gyermeki fejlődés 4 fő szakasza:

1.       Szenzomotoros szakasz

A születés utáni első két évet öleli fel a mozgásos koordináció fejlődése. Itt találkozik gyermekünk először tárgyakkal, jelenségekkel, eseményekkel és próbálja azokat értelmezni a kialakuló/kialakult sémáival.

Felfedezik saját cselekvésük és a következményük közötti kapcsolatot (például: ha megrázza a csörgőt, az a rázás hatására csörögni fog).

Ebben a szakaszban megjelennek az első hangok, melyekből később az első szavak lesznek.

2.       Műveletek előtti szakasz

Mit jelent jelen esetben a művelet? Egy információ átalakítási mentális szabály.

Nézzünk egy példát: ha egy magas és keskeny pohárból a vizet egy alacsony, széles pohárba öntjük, a felnőtt tudja, hogy a víz mennyisége nem változik, tehát állandó (megmaradás elve).  El tudjuk képzelni, hogy a második pohárból vissza tudjuk tölteni a vizet az első pohárba. Egy gyermek ebben a szakaszban nem jut el a megmaradás elvéhez, mert gondolkodásukat a vizuális ingerek uralják, nem értik, hogy a víz miért mondható változatlannak.

Továbbá 2 és 7 éves kor között többnyire a gyermek megtanulja használni a nyelvet, szimbólumokat alkot. Erősödik a fantáziája, megjelenik az utánzóképessége és saját sémái szerint képes tapasztalni.

3.       Konkrét műveleti szakasz

7 és 11 éves koruk között gyermekünk logikusan gondolkozik eseményekről, tárgyakról. Absztrakt fogalmak használata ebben a korban kialakul, de csak azon tárgyak kapcsán, mely számukra érzékszervekkel érzékelhetők. Ebben az időszakban tanulnak, szabályokhoz alkalmazkodnak.

4.       Formális műveleti szakasz

Ebben a korban az elvont kijelentésekben való gondolkodás megjelenik és ellenőrizni is képes azokat. Foglalkozik a lehetségessel, a jövővel. Ez a felnőttkori gondolkodásmód kezdete.

Most talán egyértelműbbé vált számunkra is, hogy minden életszakasznak megvan a maga kihívása és célja. Minden képzeletbeli lépcsőfok -melyen gyermekünk megáll és elidőzik, vagy nagyon gyorsan tovább lép - fontos. Ne hagyjunk ki egy fokot sem! Éljük meg, tanuljunk belőle mi is, szerezzünk tapasztalatokat és ezt tegyük úgy, ahogy azt kell: játszva!